Museiverket

 SÖKALTERNATIV

objekt landskapsvis
 

KARTSÖK

landskapskarta Lappland Mellersta Österbotten Norra Österbotten Kajanaland Norra Karelen Södra Karelen Österbotten Norra Savolax Södra Savolax Kymmenedalen Mellersta Finland Södra Österbotten Päijänne-Tavastland Nyland - östra Egentliga Tavastland Nyland - västra Birkaland Satakunta Egentliga Finland

Texterna är tillsvidare enbart på finska i enspråkigt finska kommuner.

Varkaus Pohjois-Savo

Taipaleen kanavat

Siirry Museoviraston valtakunnalliseen karttapalveluun: Taipaleen kanavat
Kuvaus
Taipaleen 1840 valmistunut kanava on ensimmäinen valtion varoin Suomeen rakennettu sulkukanava.

Kanava yhdistää Haukiveden ja Unnukan. Kanava ja sen sulkupaikat on muurattu suurista luonnonkivilohkareista. Vanhasta kanavasta on nähtävissä noin 300 metrin matkalla osittain raunioituneet kiviseinämät. Kanavan pohja ja sulkujen kynnysrakenteet ovat edelleen heikosti virtaavan veden peitossa.

Vanhan kanavan länsipuolella noin 200 metrin etäisyydellä on 1871 avattu uusi kanava. Vanhan kanavan varrella on liikenteen loputtua ollut muun muassa vesimylly, saha ja kuivatelakka.
 
Historia
Taipaleen kanavan rakentaminen oli osa laajaa Saimaan vesireitin parantamishanketta ja se ennakoi 1845-1856 rakennettavaa Saimaan kanavaa. Lisäksi haluttiin luoda sujuva vesitieyhteys Savonlinnasta Iisalmeen, joka toteutui 1860-luvulla.

Ensimmäinen Taipaleen sulkukanava valmistui 1840 ja se palveli aina vuoteen 1871, jonka jälkeen sen varrelle rakennettin kuivatelakka, saha ja mylly.

Ensimmäinen kanava rappeutui ja jäi pieneksi laivojen koon kasvaessa. Vanhan kanavan korjaamisen sijasta aloitettiin 1867 uuden sulkukanavan rakentaminen vanhan länsipuolelle hätäaputöinä. Uusi sulkukanava valmistui 1871 ja se vastasi laivojen koon suhteen Saimaan kanavan mittoja. Nälkävuosina rakennetun kanavan rakennustöissä menehtyi useita satoja ihmisiä. Läheiselle Varkausmäelle perustetulle hautausmaalle haudattiin 281 kanavan rakennustöissä menehtynyttä. 1930-luvulla vanhan kanavan yli rakennettiin rautatiesilta ja 1960-luvulla kanavan pohjoispään rakenteet peittyivät uuden maantien maapenkereen alle. 1960-luvulla 1871 valmistunut kanava kunnostettiin syväväyläkanavaksi.
 
Lisätietoa
Eino Puramo, Itä-Suomen vesitiekysymys 1800-luvulla. Helsinki 1952.

Järviliikennettä Pohjois-Savossa. Kuopion museo 1978.

Turkka Myllykylä, Suomen kanavien historia. Keuruu 1991.

Varkauden rakennuskulttuuria. Varkauden kaupungin inventoitu rakennuskanta vuonna 1996.

Kanavien Varkaus. Taipaleen kanava-alueen matkailun ja elinkeinotoiminnan kehittämishanke. Yleissuunnitelma. Varkauden kaupunki 2001.
 
kohteeseen sisältyy:  kanava;
ympäristön nykyluonne:  kulttuurimaisema;
 
Taipaleen kanava. Marja-Leena Ikkala 2013
Taipaleen kanava. Marja-Leena Ikkala 2013.
Taipaleen kanava. Marja-Leena Ikkala 2013
Taipaleen kanava. Marja-Leena Ikkala 2013.
Taipaleen kanava. Marja-Leena Ikkala 2013
Taipaleen kanava. Marja-Leena Ikkala 2013.
 
julkaisupäivämäärä 22.12.2009
palaute kohdetiedoista
sivun alkuun
 


© Museovirasto 2009