Museiverket

 SÖKALTERNATIV

objekt landskapsvis
 

KARTSÖK

landskapskarta Lappland Mellersta Österbotten Norra Österbotten Kajanaland Norra Karelen Södra Karelen Österbotten Norra Savolax Södra Savolax Kymmenedalen Mellersta Finland Södra Österbotten Päijänne-Tavastland Nyland - östra Egentliga Tavastland Nyland - västra Birkaland Satakunta Egentliga Finland

Texterna är tillsvidare enbart på finska i enspråkigt finska kommuner.

Paltamo Kainuu

Kontiomäen rautatieasema

Siirry Museoviraston valtakunnalliseen karttapalveluun: Kontiomäen rautatieasema
Kuvaus
Kontiomäen tärkeä risteysasema yhdistää Oulu-Joensuu -radan ja pohjoiseen Taivalkoskelle kulkevan radan. Laaja asema-alue ravintoloineen, tavaramakasiineineen, veturitalleineen ja rautatieläisten asuinalueineen on rakennettu monessa vaiheessa.

Mansardikattoisen asemarakennuksen vieressä on ravintola omassa rakennuksessaan. Lisäksi asema-alueella on asuinrakennuksia talousrakennuksineen sekä konttori ja tavaramakasiini. Asema-alueeseen olennaisesti kuuluvat veturitalli ja vesitorni sijaitsevat asema-alueen eteläpäässä.
 
Historia
Ajatus Kainuun yhdistämisestä rataverkkoon Joensuusta käsin oli herännyt katovuosien viljankuljetuksen yhteydessä 1880-luvulla. Savon radan valmistuminen Kajaaniin saakka 1904 nosti keskusteluun sen jatkamisen Pohjanlahden rantaan Ouluun. Joensuun suuntaan rata eteni Nurmekseen asti 1911.

Nurmes-Oulu-radan rakentaminen aloitettiin 1918. Kontiomäen liikennöinti alkoi 1922, jolloin arkkitehti Gunnar Aspelinin suunnittelema asemarakennus valmistui. Suuri osa asema-alueen muistakin rakennuksista valmistui 1920-luvulla; tavaramakasiini rakennettiin 1927 ja asemaravintola 1926. Erillisiä ravintolarakennuksia oli tehty isoille asemille 1910-luvulta lähtien.

Kontiomäeltä pohjoiseen kulkeva rata Taivalkoskelle valmistui ennen sotia 1935.
 
Lisätietoa
Eljas Karjalainen, Kohteena Kontiomäki. Paltamo 1995.

Maarit Pimiä, Paltamon kulttuuriympäristöohjelma. Kainuun ympäristökeskus. Kuopio 2000.

Sirkka Valanto, Suomen rautatieasemat vuosina 1857-1920. Museovirasto, rakennushistorian osasto. Julkaisu 11/1982.

Sopimus valtakunnallisesti merkittävien asema-alueiden suojelusta (YM, päätös 9.12.1998 diarionro 2/562/96).

 
kohteeseen sisältyy:  liikenteenrakennus;
ympäristön nykyluonne:  taajama;
 
Kontiomäen rautatieasemarakennus tuhoutui 6.5.2020 aamuyöllä alkaneessa tulipalossa.
 
Kontiomäen aseman ravintola ja asemarakennus. Tirilä Soile 2000
Kontiomäen aseman ravintola ja asemarakennus. Tirilä Soile 2000.
Kontiomäen asemarakennus. Tirilä Soile 2000
Kontiomäen asemarakennus. Tirilä Soile 2000.
 
julkaisupäivämäärä 22.12.2009
palaute kohdetiedoista
sivun alkuun
 


© Museovirasto 2009