Museiverket

 SÖKALTERNATIV

objekt landskapsvis
 

KARTSÖK

landskapskarta Lappland Mellersta Österbotten Norra Österbotten Kajanaland Norra Karelen Södra Karelen Österbotten Norra Savolax Södra Savolax Kymmenedalen Mellersta Finland Södra Österbotten Päijänne-Tavastland Nyland - östra Egentliga Tavastland Nyland - västra Birkaland Satakunta Egentliga Finland

Texterna är tillsvidare enbart på finska i enspråkigt finska kommuner.

Kouvola Kymenlaakso

Korian sillat

Siirry Museoviraston valtakunnalliseen karttapalveluun: Korian sillat
Kuvaus
Korialla vuolaan ja korkearantaisen Kymijoen ylittävät kaksi rinnakkaista siltaa ovat vaikuttava rautatieliikenteen historiasta kertova kokonaisuus. Sillat edustavat rakentamisaikansa siltatekniikan huippua maassamme ja niissä näkyy siltatekniikan kehitys.

Vanhempi rautatiesilta vuodelta 1870 on teräksinen kolmijänteinen ristikkosilta, vanhin Suomen ristikkosilloista. Se on myös Suomen ainoa keittoraudasta valmistettu silta; ns. englantilaista keittorautaa on käytetty keskiaukon monijakoisen teräsristikon valmistukseen. Ristikko on niitattu kokoon rakennuspaikalla. Silta on toiminut sekä rautatie- että maantiesiltana ja on nykyään kevyen liikenteen käytössä. Tiehallinto on valinnut Korian vanhan sillan 1996 yhdeksi museosilloista, jotka kuvastavat maamme liikenneverkon ja sillanrakennustaidon kehitysvaiheita.

Vanhan rautatiesillan viereen rakennettu kaksiraiteinen ratasilta on betoninen holvisilta. Sen keskiarkadikaaren jännemitta on 70 metriä. Silta on Suomen ensimmäisiä suuria teräsbetonisiltoja.
 
Historia
Kymijoen Korialla ylittävä Riihimäki-Pietari -radan silta rakennettiin 1870. Yksiraiteinen silta aiheutti hankaluuksia liikenteen lisäämiselle ja uuden sillan suunnittelu ja valmistus tilattiin Oy Constructor Ab:lta. Uudempi rautatiesilta valmistui 1925. Vanhempaa siltaa käytettiin maantieliikenteessä 1924-1985, jolloin uusi maantiesilta valmistui.

Strategisesti erittäin merkittävät Korian sillat olivat talvi- ja jatkosodan pommitetuimpia kohteita, mutta ne säilyivät lähes vahingoitumattomina.
 
Lisätietoa
Eeva-Liisa Oksanen. Elimäen historia. 1985.

Kymenlaakson rakennuskulttuuri. Kymenlaakson seutukaavaliiton julkaisu A:26 1992.

Kirsi Liimatainen, Tiehallinnon museotiet ja -sillat. Museokohdeselvitys. Tiehallinnon sisäisiä julkaisuja 11/2007.
 
kohteeseen sisältyy:  silta;
ympäristön nykyluonne:  taajama;
 
Kymijoen ylittävät Korian sillat. Soile Tirilä 2006
Kymijoen ylittävät Korian sillat. Soile Tirilä 2006.
Korian 1870 ja 1925 rakennetut rautatiesillat. Soile Tirilä 2006
Korian 1870 ja 1925 rakennetut rautatiesillat. Soile Tirilä 2006.
 
julkaisupäivämäärä 22.12.2009
palaute kohdetiedoista
sivun alkuun
 


© Museovirasto 2009