Museiverket

 SÖKALTERNATIV

objekt landskapsvis
 

KARTSÖK

landskapskarta Lappland Mellersta Österbotten Norra Österbotten Kajanaland Norra Karelen Södra Karelen Österbotten Norra Savolax Södra Savolax Kymmenedalen Mellersta Finland Södra Österbotten Päijänne-Tavastland Nyland - östra Egentliga Tavastland Nyland - västra Birkaland Satakunta Egentliga Finland

Texterna är tillsvidare enbart på finska i enspråkigt finska kommuner.

Mikkeli Etelä-Savo

Mikkelin rautatieasema

Siirry Museoviraston valtakunnalliseen karttapalveluun: Mikkelin rautatieasema
Kuvaus
Mikkelin rautatieasema on toinen alkuperäisistä Savon radan III luokan asemista ja ainoa säilynyt ylemmän luokan asemarakennus Savon radalla.

Mikkelin asema, kuten muutkin radan asemarakennukset, on toteutettu Oulun ja Vaasan radan piirustusten mukaan. Rakennus muodostaa arvokkaan päätteen Hallituskadulle. Rautatieaseman länsipuolella on rautatieläisten kaksikerroksinen tiilinen asuinrakennus vuodelta 1922 sekä sodanaikainen vara-asema.
 
Historia
Mikkeliläiset havittelivat rautatieyhteyksiä jo 1860- ja 1870-lukujen taitteessa, jolloin pohdittiin vesiyhteyksien jatkamista Pietarin radalle Lappeenrannan kautta. Enimmäkseen mikkeliläiset käyttivät Taavettia yhteysasemanaan. 1870-luvulla suunnitelmissa oli yhteysrata Taavetista Mikkelin kautta Jyväskylään.

Päätös Savon radan rakentamisesta tehtiin valtiopäivillä 1885. Työt Mikkelin kohdalla alkoivat 1887, ensin Kuopioon päin ja sen jälkeen kilpailun risteysasemasta voittaneeseen Kouvolaan. Mikkelin asemarakennus valmistui 1889. Rakennusta laajennettiin 1925. Radan puolella oleva umpinainen poikkipääty oli alunperin avonainen kuisti.

Mikkeli oli 1890-luvulla Pieksämäen rinnalla ehdolla Oulun ja Karjalan radat yhdistävksi risteysasemaksi. Pitkään puhutti myös vuodesta 1913 itänyt ajatus Heinola-Mikkeli -yhteysradasta.

Savon radan linjausta suunniteltiin ensin kaupungin länsireunalle, mutta koska kaupungin laajeneminen olisi näin estynyt, päätettiin rata sijoittaa kulkemaan rannan puolelle.
 
Lisätietoa
Erkki Kuujo, Entisajan Mikkeli. Mikkelin kaupugnin vaiheita 1838-1917. Mikkeli 1971.

Sirkka Valanto, Suomen rautatieasemat vuosina 1857-1920. Museovirasto, rakennushistorian osasto. Julkaisu 11/1982.

Etelä-Savon rakennusperintö. Etelä-Savon kulttuurihistoriallisesti merkittävät kohteet. Etelä-Savon seutukaavaliiton julkaisu 114:1984.

Erkki Kuujo - Kyösti Väänänen - Matti Laakio - Esa Hassinen, Muuttuvaa Mikkeliä. Pieksämäki 1988.

Sopimus valtakunnallisesti merkittävien asema-alueiden suojelusta (YM, päätös 9.12.1998 diarionro 2/562/96).
 
kohteeseen sisältyy:  liikenteenrakennus;
ympäristön nykyluonne:  kaupunki;
 
Mikkelin rautatieasema. Ritva Tuomi 1971
Mikkelin rautatieasema. Ritva Tuomi 1971.
Mikkelin rautatieasema. Timo-Pekka Heima 2007
Mikkelin rautatieasema. Timo-Pekka Heima 2007.
 
julkaisupäivämäärä 22.12.2009
palaute kohdetiedoista
sivun alkuun
 


© Museovirasto 2009