Museiverket

 SÖKALTERNATIV

objekt landskapsvis
 

KARTSÖK

landskapskarta Lappland Mellersta Österbotten Norra Österbotten Kajanaland Norra Karelen Södra Karelen Österbotten Norra Savolax Södra Savolax Kymmenedalen Mellersta Finland Södra Österbotten Päijänne-Tavastland Nyland - östra Egentliga Tavastland Nyland - västra Birkaland Satakunta Egentliga Finland

Texterna är tillsvidare enbart på finska i enspråkigt finska kommuner.

Kajaani Kainuu

Murtomäen rautatieasema

Siirry Museoviraston valtakunnalliseen karttapalveluun: Murtomäen rautatieasema
Kuvaus
Murtomäen rautatieasema rautatiehallituksen pääarkkitehdin Bruno Granholmin suunnitelmien pohjalta 1904 rakennettuine rakennuksineen on säilynyt lähes alkuperäisessä asussaan.

Kuopion ja Kajaanin välisellä rataosuudella sijaitseva Murtomäen asema on rakennettu Oulun radan tyyppipiirustusten mukaan.

Murtomäen risteysasema sijoittuu kahden maantien väliin metsäisellä taipaleella. Asemakokonaisuuteen kuuluu asemarakennuksen lisäksi kaksi vahtitupaa, tavaramakasiini sekä talousrakennuksia. Asuinrakennukset ovat komean koivukujan erottamana aseman pohjoispuolella.
 
Historia
Savon rataa (1889) jatkettiin Kuopiosta Kajaaniin 1898-1904. Kajaaninjoen eteläpuolisten kylien, mm. Murtomäen perintötilojen omistajat, lupasivat rautatielle rakennusmaan ilmaiseksi. Ratatyöt alkoivat 1901 ja niillä oli suuri merkitys paikkakunnille, missä asukkaat kamppailivat ankaran kadon kourissa. Monet ratatyöläiset asettuivat asumaan Murtomäelle.

Murtomäen pysäkin rakennukset valmistuivat 1904. Rautateitse alettiin kuljettaa puutavaraa ja tervaa, rautatie edesauttoi Kainuun talonpoikia irtautumaan Oulun tervaporvareista. Kainuun laajat metsät voitiin ottaa teollisuuden käyttöön, mutta rautatie nopeutti myös pienimuotoista elintarvikekauppaa, kun lähiseutujen asukkaat pääsivät nopeasti kauppaamaan tuotteitaan Kajaanin torille.

Murtomäen pysäkiltä jatkettiin 25 kilometrin pituinen haararata 1953 Vuolijoelle Otanmäen kaivokselle, mistä malmi kuljetettiin Raaheen jalostettavaksi. Otanmäessä aloitti toimintansa Talgo-Transtechin metallitehtaat 1999 ja siellä valmistettiin kaksikerroksisia Inter-City junavaunuja sekä pääkaupungin uutta raitiovaunukalustoa.
 
Lisätietoa
Sirkka Valanto, Suomen rautatieasemat vuosina 1857-1920. Museovirasto, rakennushistorian osasto. Julkaisu 11/1982.

Reijo Heikkinen, Kunta kaupungin ympärillä. Kajaanin maalaiskunnan vaiheita kunnan lakkauttamiseen asti. Kajaani 1984.

Oiva Turpeinen, Kainuun historia II. Väestö ja talous 1721-1982. Kajaani 1985.

Sopimus valtakunnallisesti merkittävien asema-alueiden suojelusta (YM, päätös 9.12.1998 diarionro 2/562/96).
 
kohteeseen sisältyy:  liikenteenrakennus;
ympäristön nykyluonne:  agraarimaisema;
 
Murtomäen rautatieasema. Marja-Leena Ikkala 2013
Murtomäen rautatieasema. Marja-Leena Ikkala 2013.
 
julkaisupäivämäärä 22.12.2009
palaute kohdetiedoista
sivun alkuun
 


© Museovirasto 2009