KARTSÖK |
Texterna är tillsvidare enbart på finska i enspråkigt finska kommuner. |
||
Laukaa | Keski-Suomi | |
Lievestuoreen rautatieasema |
||
Siirry Museoviraston valtakunnalliseen karttapalveluun: Lievestuoreen rautatieasema |
Kuvaus | ||
Lievestuoreen rautatieasema on Pohjanmaata ja Savoa yhdistävän radan Pieksämäen ja Jyväskylän välisen osuuden väliasema. Asemarakennus on siirretty Karjalan kannakselta.
Aseman, entisen pysäkin, asemarakennus on siirretty paikalleen Humaljoelta 1929. Tavaramakasiini on radan rakentamisajalta vuodelta 1917. |
||
Historia | ||
Pohjanmaan, Savon ja Karjalan radat yhdistävän oikoradan rakentaminen alkoi 1890-luvulla, jolloin valmistui Haapamäen ja Jyväskylän välinen osuus. Loppuosan rakentaminen siirtyi 1900-luvun puolelle. Pieksämäen ja Jyväskylän välinen osuus valmistui 1918. Yksi radan pysäkeistä tuli Laukaan Lievestuoreelle, minkä ansiosta Lievestuoreesta kehittyi yksi kunnan taajamista.
Haarlan selluloosayhtiö perusti Lievestuoreelle tehtaan 1926 ja tehtaalle rakennettiin 300 metriä pitkä sivuraide. Vilkastuneen toiminnan seurauksena pysäkki muutettiin asemaksi 1930. Harvaan asustusta pysäkinseudusta tuli 1930-luvun puoliväliin mennessä tiheään asuttu asema- ja tehdasseutu. Asema-alueelta on purettu rakennuksia. |
||
Lisätietoa | ||
Sirkka Valanto, Suomen rautatieasemat vuosina 1857-1920. Museovirasto, rakennushistorian osasto. Julkaisu 11/1982.
Pertti Kuokkanen, Laukaan historia III. Jyväskylä 1983. Helena Hänninen, (toim.). Kohisevien koskien Laukaa. 1993. Sopimus valtakunnallisesti merkittävien asema-alueiden suojelusta (YM, päätös 9.12.1998 diarionro 2/562/96). Jussi Jäppinen (toim.), Viestejä maisemassa. Keskisuomalainen kulttuuriympäristö. Jyväskylä 2006. |
||
kohteeseen sisältyy: liikenteenrakennus; | ||
ympäristön nykyluonne: | ||
julkaisupäivämäärä 22.12.2009 | ||
palaute kohdetiedoista | ||
sivun alkuun | ||