KARTSÖK |
Helsingfors | Nyland | |
Malms flygplats |
||
Gå till Museiverkets karttjänst: Malms flygplats |
Beskrivning | ||
Malms flygplats är Helsingforsregionens första civila landflygplats och en förenande länk till den internationella flygtrafiken. Malms flygplatsbyggnad i dynamisk och funktionell arkitektur, uppförd på uppdrag av byggnadsstyrelsen, är som en symbol för flygandets djärvhet. Terminalen från 1930-talet är till sin exteriör och användning en även i internationell jämförelse ovanligt välbevarad flygstationsbyggnad.
Malms flygplats är listad av den internationella organisationen DOCOMOMO som en betydande representant för finsk modernistisk arkitektur från slutet av 1920-talet till 1970-talet Den experimentella väggkonstruktionen i armerad betong har möjliggjort bl.a. fönsterbanden runt hela den cylinderformade terminalen. Terminalen erbjuder flygresenärerna modern komfort och flygplatsverksamheten korta avstånd till och god sikt ut mot banorna. Den tre våningar höga cylinderformade huvudbyggnaden har en passagerarhall med ljusgård i mitten. Från den cylinderformade centrumdelen utgår två låga flyglar vinkelrätt mot varandra. Bottenvåningen har bl.a. inrymt tull, flygbolag och polis samt platser för ankommande och avgående passagerare. Från restaurangen en trappa upp finns utgång till flyglarnas takterrasser och uteserveringen på balkongen som omger hela andra våningen. I tredje våningen finns flygplatschefens kontor, högst uppe är flygledningstornet och personalens takterrass. Till komplexet hör förutom terminalbyggnaden flygplatsens hangar samt start- och landningsbanor. De första fyra startbanorna i betong var 800 meter långa. Inför uteblivna OS 1940 förlängdes huvudbanan till 1400 meter. Sedan dess har banorna byggts ut och fått ny beläggning. |
||
Historia | ||
Helsingfors och Stockholm hade reguljära flygförbindelser med vattenflygplan sedan 1920-talet. Helsingfors flyghamn var belägen på Skatudden. Planerna på en landflygplats i Stockholm hotade avbryta denna flygförbindelse. År 1935 överlät Helsingfors stad 55 hektar mark i Malm till staten, med motiveringen att där ”sannolikt inte kommer att uppstå någon bättre förstadsbebyggelse”. Att Helsingfors anhållit om sommar-OS 1940 utgjorde en extra impuls till projektet. Det första reguljärflyget landade på den statligt anlagda flygplatsen i december 1936.
För projekteringen av terminalbyggnaden hos byggnadsstyrelsen svarade projekteringsavdelningens ledare, överarkitekt Martti Välikangas, ritningarna gjordes av arkitekterna Dag Englund, Onni Ermala och Vera Rosendal. Vid den högtidliga invigningen av flygplatsen och terminalen våren 1938 ordnades även en fartfylld flyguppvisning. Malm fick minskad betydelse som internationell flygplats OS-året 1952, då Sjöskog i Vanda fick längre start- och landningsbanor för att ha kapacitet för allt större flygplan. |
||
Läs mer | ||
Arvo Lönnroth, Helsingin lentoasema. Helsinki 1938.
Mikko Härö, Olympiakisojen liikenne. Olympiakaupunki Helsinki 1952. Helsingin kaupunginmuseo 1992. Do.co.mo.mo. Modernismin merkkiteoksia Suomen arkkitehtuurissa. Alvar Aalto Akatemia, docomomo Suomi-Finland ry, Suomen rakennustaiteen museo. Helsinki 2002. Seppo Sipilä et al. (toim.), Malmi – Helsingin lentoasema. 70 vuotta suomalaista ilmailua. Minerva 2008. Elina Standertskjöld, Arkkitehtuurimme vuosikymmenet 1930-1950. Suomen rakennustaiteen museo, Rakennustietosäätiö RTS, Rakennustieto Oy 2008. http://www.finavia.fi/lentoasemat/lentoasema_helsinki-malmi http://www.alvaraalto.fi/net/malmilta_maailmalle/index.htm http://www.pelastamalmi.org/fi/index.html |
||
objektets element: byggdad för samfärdsel; | ||
omgivningens nuvarande karaktär: stad; | ||
Malms flygplats. Saara Vilhunen 2007. |
Malms flygplats. Saara Vilhunen 2007. |
Malms flygplats. Saara Vilhunen 2007. |
publicerat 22.12.2009 | ||
sänd respons om RKY-objektet | ||
till början | ||