KARTSÖK |
Jakobstad | Österbotten | |
Mässkärs fyr- och lotssamhälle |
||
Gå till Museiverkets karttjänst: Mässkärs fyr- och lotssamhälle |
Beskrivning | ||
Byggnaderna på Mässkär bildar en tidsmässigt, mångskiktad helhet, som ger en god bild av den statliga förvaltningen inom sjöfarten och den skärgårdsbosättning som delvis är därtill relaterad.
Mässkär är en ca 750 meter lång och förhållandevis hög klippö, som är belägen ca 8 km nordväst om Jakobstad. Mitt på ön växer talldominerad barrskog och i den lägre strandzonen växer lövskog. På ön finns ett rikligt byggnadsbestånd, som omfattar sjöfartsväsendets byggnader och de gamla lotsstugorna på statens mark samt de forna privata fiskarstugorna och små sommarvillorna. Av byggnaderna med sjöfartsanknytning kan nämnas en gammal lotsstation, byggd 1856, en båk från år 1858 samt en ny lotsstation byggd 1958. Till lotsstationerna hör dessutom olika uthus, t.ex. båtskjul och lagerutrymmen. Båken på Mässkär är ett 21,4 m högt trätorn, vilket vid basen är 10,7 m brett och vid takkanten 5,3 m. Den sexkantiga stommens yttre brädfodring är rödmålad och det spetsiga vattentaket är svart. Den gamla lotsstationen är en stockstuga i en våning. Ytterväggarna är målade i rött och stenfoten i vitt. Den nyare lotsstationen är ett vitrappat tegelhus i tre våningar. I lotsstationernas omgivning finns ett flertal lotsstugor. Av dem härstammar de äldsta från 1700-talet. Lotsverksamheten har upphört och i dag verkar ett sommarhotell på lotsstationen. |
||
Historia | ||
Redan under slutet av 1700-talet fanns det en båk på Mässkär som hade finansieriats av stadens borgare och sannolikt även av lotsar som var anställda av staden. Då Bottniska vikens lotsdistrikt grundades år 1848 övertog staten förvaltningen av lotsverksamheten och båken. Samtidigt inlöste staten även sjömärket vid Kejsarkubban, som låg en halv sjömil västerut från Mässkär och som tillsammans med Mässkärsbåken visade sjöfararna den linje längs vilken man seglade in till Jakobstad. Båken och sjömärket revs under Krimkriget för att den engelska flottan inte skulle finna rutten till staden.
Efter kriget uppfördes sjömärkena och lotsstationen på nytt. På lotsstationen från 1857 tjänstgjorde en lotsäldste och två lotsar. Dessa lotsade fartyg till Jakobstad och till Hällgrunds lotsstation utanför Nykarleby. År 1958 byggdes en ny lotsstation, där även sjöbevakarna fick plats. Lotsverksamheten har sedermera upphört och i dag fungerar ett sommarhotell på lotsstationen (1999). |
||
Läs mer | ||
Seppo Laurell, Suomen majakat, Merenkulkulaitos 1999.
Guy Björklund, ”Sjövägen till Jakobstad under 1700-talet”, Pedersöre jultidning 1991. Harri Nyman, Meriväylien rakennusperintö. Toim. Marja-Leena Ikkala. Museoviraston rakennushistorian osaston raportteja 21. Museovirasto 2009. https://www.museovirasto.fi/uploads/Arkisto-ja-kokoelmapalvelut/Julkaisut/merivaylien-rakennusperinto.pdf (haettu 21.9.2018). |
||
objektets element: lotsstation; fyr; småhus; | ||
omgivningens nuvarande karaktär: havsområde; | ||
publicerat 22.12.2009 | ||
sänd respons om RKY-objektet | ||
till början | ||