KARTSÖK |
Texterna är tillsvidare enbart på finska i enspråkigt finska kommuner. |
||
Mikkeli | Etelä-Savo | |
Mikkelin rautatieasema |
||
Siirry Museoviraston valtakunnalliseen karttapalveluun: Mikkelin rautatieasema |
Kuvaus | ||
Mikkelin rautatieasema on toinen alkuperäisistä Savon radan III luokan asemista ja ainoa säilynyt ylemmän luokan asemarakennus Savon radalla.
Mikkelin asema, kuten muutkin radan asemarakennukset, on toteutettu Oulun ja Vaasan radan piirustusten mukaan. Rakennus muodostaa arvokkaan päätteen Hallituskadulle. Rautatieaseman länsipuolella on rautatieläisten kaksikerroksinen tiilinen asuinrakennus vuodelta 1922 sekä sodanaikainen vara-asema. |
||
Historia | ||
Mikkeliläiset havittelivat rautatieyhteyksiä jo 1860- ja 1870-lukujen taitteessa, jolloin pohdittiin vesiyhteyksien jatkamista Pietarin radalle Lappeenrannan kautta. Enimmäkseen mikkeliläiset käyttivät Taavettia yhteysasemanaan. 1870-luvulla suunnitelmissa oli yhteysrata Taavetista Mikkelin kautta Jyväskylään.
Päätös Savon radan rakentamisesta tehtiin valtiopäivillä 1885. Työt Mikkelin kohdalla alkoivat 1887, ensin Kuopioon päin ja sen jälkeen kilpailun risteysasemasta voittaneeseen Kouvolaan. Mikkelin asemarakennus valmistui 1889. Rakennusta laajennettiin 1925. Radan puolella oleva umpinainen poikkipääty oli alunperin avonainen kuisti. Mikkeli oli 1890-luvulla Pieksämäen rinnalla ehdolla Oulun ja Karjalan radat yhdistävksi risteysasemaksi. Pitkään puhutti myös vuodesta 1913 itänyt ajatus Heinola-Mikkeli -yhteysradasta. Savon radan linjausta suunniteltiin ensin kaupungin länsireunalle, mutta koska kaupungin laajeneminen olisi näin estynyt, päätettiin rata sijoittaa kulkemaan rannan puolelle. |
||
Lisätietoa | ||
Erkki Kuujo, Entisajan Mikkeli. Mikkelin kaupugnin vaiheita 1838-1917. Mikkeli 1971.
Sirkka Valanto, Suomen rautatieasemat vuosina 1857-1920. Museovirasto, rakennushistorian osasto. Julkaisu 11/1982. Etelä-Savon rakennusperintö. Etelä-Savon kulttuurihistoriallisesti merkittävät kohteet. Etelä-Savon seutukaavaliiton julkaisu 114:1984. Erkki Kuujo - Kyösti Väänänen - Matti Laakio - Esa Hassinen, Muuttuvaa Mikkeliä. Pieksämäki 1988. Sopimus valtakunnallisesti merkittävien asema-alueiden suojelusta (YM, päätös 9.12.1998 diarionro 2/562/96). |
||
kohteeseen sisältyy: liikenteenrakennus; | ||
ympäristön nykyluonne: kaupunki; | ||
julkaisupäivämäärä 22.12.2009 | ||
palaute kohdetiedoista | ||
sivun alkuun | ||