KARTSÖK |
|
Texterna är tillsvidare enbart på finska i enspråkigt finska kommuner. |
||
| Kouvola | Kymenlaakso | |
Kaipiaisten rautatieasema |
||
| Siirry Museoviraston valtakunnalliseen karttapalveluun: Kaipiaisten rautatieasema | ||
| Kuvaus | ||
| Pietarin radan Kaipiaisten asema on maamme rataverkostossa poikkeuksellinen ns. saariasema, jossa rata kulkee asemarakennuksen molemmin puolin. Asemarakennus on ollut poikkeuksellisen suuri; 1870 valmistuneesta asemarakennuksesta on puolet purettu ja siirretty Uttiin.
Aikanaan laajan asema-alueen rakennuskantaan kuuluvat edelleen ravintolan työntekijöiden asuinkasarmi, sen talousrakennus, kaksoisvahtitupa vuodelta 1888 ja aseman itäpuolella sijaitseva asemapäällikön talon pihapiiri vuodelta 1881. Muutoksista huolimatta asema-alue on mielenkiintoinen ja siellä on rakennustyyppejä, joita ei ole muualla säilynyt. Asema-alueen yhtenäinen ilme on rikkoutunut alikulun ja linkkimaston rakentamisen jälkeen. |
||
| Historia | ||
| Riihimäki-Pietari -radan Kaipiaisten asema valmistui 1868-1870. Asemarakennus tehtiin poikkeuksellisen kookkaaksi, sillä junat pysähtyivät Kaipiaisten asemalla tasatakseen Pietarin ja Helsingin aikaeron. Asemarakennuksen ravintolasalissa saatettiin odotusaikana nauttia ravintolan palveluista. Asemarakennus jaettiin kahtia 1920-luvulla ja toinen puoli siirrettiin Uttiin siellä palaneen tilalle. Myös veturitalli, molemmat pitkät veturiliiterit ja asuinkasarmi on purettu. | ||
| Lisätietoa | ||
| Kirsti Hellgren, Sippolan historia. 1957.
Kymenlaakson rakennuskulttuuri. Kymenlaakson seutukaavaliiton julkaisu A 26 1992. Sirkka Valanto, Suomen rautatieasemat vuosina 1857-1920. Museovirasto, rakennushistorian osasto. Julkaisu 11/1982. Sopimus valtakunnallisesti merkittävien asema-alueiden suojelusta (YM, päätös 9.12.1998 diarionro 2/562/96). |
||
| kohteeseen sisältyy: liikenteenrakennus; | ||
| ympäristön nykyluonne: taajama; | ||
| julkaisupäivämäärä 22.12.2009 | ||
| palaute kohdetiedoista | ||
| sivun alkuun | ||