KARTSÖK |
Texterna är tillsvidare enbart på finska i enspråkigt finska kommuner. |
||
Lempäälä | Pirkanmaa | |
Lempäälän rautatieasema |
||
Siirry Museoviraston valtakunnalliseen karttapalveluun: Lempäälän rautatieasema |
Kuvaus | ||
Lempäälän asema on ainoa Hämeenlinnan ja Tampereen välillä säilynyt IV -luokan asemarakennus. Lisäksi se on yksi harvoista 1870-luvulta säilyneistä asemarakennuksista rataosuudella.
Lempäälän asema edustaa varhaista rautatiearkkitehtuuria Knut Nylanderin kaudelta. C.A. Edelfeltin seuraajana Nylander yksinkertaisti tilajärjestelyjä ja julkisivujen koristeaiheita. Asemarakennus ei enää toimi rautatieasemana ja se on jäänyt uusiutuneen kylän keskelle yksin edustamaan perinteistä radanvarren puuarkkitehtuuria. |
||
Historia | ||
Hämeenlinna-Turku-Tampere -radasta tehtiin päätös valtiopäivillä 1872. Radan rakentaminen ehti Lempäälään 1874 ja se vihittiin käyttöön 1876. Risteysasema sijoitettiin Akaan Toijalan kylään.
Lempäälän asema sijoitettiin Lempoisiin eli nykyiseen Lempäälän keskustaan, joka oli maa- ja vesiliikenteen solmukohta ja kirkonkylä. Ennen radan valmistumista, 1873, Lempäälään oli valmistunut Lempoisten kanava Hämeenlinnan ja Tampereen välisen laivaliikenteen käyttöön. Lempäälän asemalta lähtevä tavara oli ennen kaikkea puutavaraa ja maataloustuotteita. Saapuva tavara sisälsi siirtomaatavaroiden lisäksi mm. lumppuja, joita kuljetettiin hevosilla Valkeakosken tehtaille. |
||
Lisätietoa | ||
Kirsti Arajärvi, Lempäälän historia. Tampere 1959.
Sirkka Valanto, Suomen rautatieasemat vuosina 1857-1920. Museovirasto, rakennushistorian osasto. Julkaisu 11/1982. Eija Teivas, Teiden varsilla ja vesireiteillä: Lempäälän kulttuuriympäristöohjelma. Lempäälän kunta 2006. |
||
kohteeseen sisältyy: liikenteenrakennus; | ||
ympäristön nykyluonne: taajama; | ||
julkaisupäivämäärä 22.12.2009 | ||
palaute kohdetiedoista | ||
sivun alkuun | ||