KARTSÖK |
Texterna är tillsvidare enbart på finska i enspråkigt finska kommuner. |
||
Sastamala | Pirkanmaa | |
Tyrvään rautatieasema |
||
Siirry Museoviraston valtakunnalliseen karttapalveluun: Tyrvään rautatieasema |
Kuvaus | ||
Entinen Tyrvään rautatieasema (vuodesta 1955 Vammalan rautatieasema) on edustava ja hyvin säilynyt Tampere-Pori -radan IV luokan maaseutuasema. Asema-alueen monipuolista rakennuskantaa rikastuttaa poikkeuksellisen komea vesitorni, tiilinen osuuskaupan mylly ja viljamakasiini.
Asemarakennuksen ohella asema-alueeseen kuuluvat tavaramakasiini, kaksoisvahtitupa sekä asuinkasarmi liitereineen ja kellareineen. Asemapihan itäpuolella on kaksoisvahtitupa talousrakennuksineen. Asemakokonaisuuteen liittyy puisto, tiilinen vesitorni sekä entinen OTK:n mylly. |
||
Historia | ||
Tampereelta Porin Mäntyluotoon kulkevaa, Satakunnan teollisuutta palvelevaa rataa suunniteltiin 1880-luvun alusta lähtien. Päätös sen rakentamisesta tehtiin 1889. Rata valmistui 1895. Rata oli viimeinen, jonka varren asemarakennukset toteutettiin säästösyistä Oulun radan piirustusten mukaan.
Tyrvään IV luokan asemarakennuksen lisäksi molemmat kaksoisvahtituvat sekä osa talousrakennuksista valmistui 1895. Aseman rakennukset säilyivät, kun suuri osa Vammalan kauppalaa tuhotui 1918 sisällissodassa. Asemarakennusta laajennettiin 1925 pihasiivellä. Tavaramakasiini rakennettiin 1930, vesitorni 1932 ja asuinkasarmi 1942. Ratapihalla sijainnut tiilirakenteinen veturitalli purettiin vuosituhannen vaihteessa. |
||
Lisätietoa | ||
L.A. Sillanpää, Vammalan kauppalan historia 1897-1961. Vammala 1962.
Sirkka Valanto, Suomen rautatieasemat vuosina 1857-1920. Museovirasto, rakennushistorian osasto. Julkaisu 11/1982. Sopimus valtakunnallisesti merkittävien asema-alueiden suojelusta (YM, päätös 9.12.1998 diarionro 2/562/96). |
||
kohteeseen sisältyy: liikenteenrakennus; mylly; työväen asuintalo; | ||
ympäristön nykyluonne: taajama; | ||
julkaisupäivämäärä 22.12.2009 | ||
palaute kohdetiedoista | ||
sivun alkuun | ||