KARTSÖK |
Karleby | Mellersta Österbotten | |
Järnvägshållplatsen i Riippa |
||
Gå till Museiverkets karttjänst: Järnvägshållplatsen i Riippa |
Beskrivning | ||
Järnvägshållplatsen i Riippa är till utformningen mycket väl bevarad. På banavsnittet Seinäjoki–Uleåborg är den ett sällsynt exempel på de allra minsta järnvägsstationerna. Hållplatsbyggnaden följer typritningarna och är fodrad med horisontala brädor samt har tvärgavlar på bägge sidorna.
Persontrafiken vid hållplatsen har upphört. Hållplatsens bostadsbyggnad jämte ekonomibyggnader har rivits. |
||
Historia | ||
I Kelviå behandlades järnvägsplanerna första gången i kommunalstämman redan år 1873. När banan mellan Seinäjoki och Uleåborg stod färdig år 1886 gick banan i Kelviå via stationerna i Suonperä, kyrkbyn och Riippa.
Stationen i Riippa byggdes 1886. Stationen var en livlig lastningsplats för trävaror och järnvägen gav upphov till bosättning kring stationen. I början av 1900-talet upplevde trakterna kring Kelviå och Ullava en kraftig flyttrörelse och årligen reste hundratals ortsbor med tåg till hamnstäderna för att fortsätta resan därifrån, vanligtvis till Förenta staterna. Plattformbyggnaden byggdes om till ställverksrum på 1980-talet. |
||
Läs mer | ||
Sirkka Valanto, Suomen rautatieasemat vuosina 1857-1920. Museovirasto, rakennushistorian osasto. Julkaisu 11/1982.
Anna-Maarit Vainio-Reijonen, Seinäjoki-Oulu. Rata ja rakennukset. Diplomityö, Teknillinen korkeakoulu, arkkitehtiosasto. Espoo 1985. Harri Turunen (toim.), Kälviän ja Ullavan kirja. JYY:n kotiseutusarja n:o 31. Jyväskylä 1993. Sopimus valtakunnallisesti merkittävien asema-alueiden suojelusta (YM, päätös 9.12.1998 diarionro 2/562/96). Annika Harjula, Kälviän kulttuurimaisemainventointi, Jokikylä, Riipan aseman seutu. Kälviän kunnan www-sivut: http://ww.kalvia.fi/kultt/index.htm (20.11.2007). |
||
objektets element: byggdad för samfärdsel; | ||
omgivningens nuvarande karaktär: agrart landskap; | ||
publicerat 22.12.2009 | ||
sänd respons om RKY-objektet | ||
till början | ||