Museiverket

 SÖKALTERNATIV

objekt landskapsvis
 

KARTSÖK

landskapskarta Lappland Mellersta Österbotten Norra Österbotten Kajanaland Norra Karelen Södra Karelen Österbotten Norra Savolax Södra Savolax Kymmenedalen Mellersta Finland Södra Österbotten Päijänne-Tavastland Nyland - östra Egentliga Tavastland Nyland - västra Birkaland Satakunta Egentliga Finland

Texterna är tillsvidare enbart på finska i enspråkigt finska kommuner.

Uusikaupunki Varsinais-Suomi

Uudenkaupungin rautatieasema

Siirry Museoviraston valtakunnalliseen karttapalveluun: Uudenkaupungin rautatieasema
Kuvaus
Uudenkaupungin ja Turun välisen radan pääteasemalla Uudessakaupungissa on laajalla alueella monipuolinen 1920-luvun rakennuskanta vesitorneineen, tavaravarastoineen ja asuinalueineen.

Uudenkaupungin rautatieasema sijaitsee mäntyisen harjun rinteellä kaupungin itäosassa. Asemarakennus on Thure Hellströmin suunnittelema ja valmistunut 1924. Sen vieressä on tavaramakasiini sekä kaksi asuinkasarmia talousrakennuksineen. Vesitorni ja veturitalli sijaitsevat aseman luoteispäässä ja kaksoisvahtitupa kaakkoispäädyssä.
 
Historia
Uudenkaupungin edustaja esitti rautatien jatkamista Porin radalta Uuteenkaupunkiin vuoden 1891 valtiopäivillä. Rautatievaliokunta kuitenkin katsoi, että valtio ei voi rakentaa rautatietä kolmeen vierekkäiseen (Rauma, Pori) ja keskenään kilpailevaan satamaan samaan aikaan kun maan laajat osat ovat vielä "ajanmukaisia kulkuneuvoja vailla". Uusikaupunki hävisi kilvan, joka olisi joidenkin arvioiden mukaan tuonut sille huomattavasti myöhemmin toteutunutta Turun rataa edullisemman yhteyden. Yhteyttä Helsingin rantaradalle ryhdyttiin hankkimaan yhteistyössä Naantalin kaupungin kanssa saman vuosikymmenen lopulla. Valtio ei kiinnostunut hankkeesta, ja Uusikaupunki päätti 1899 Turun avustamana tehdä tutkimuksen linjausta varten omin avuin.

Eduskunta päätti Turku-Uusikaupunki -radan rakentamisesta vuoden 1909 toisilla valtiopäivillä, mutta Venäjän vallankumouksen ja vuoden 1918 tapahtumien vuoksi rataa ryhdyttiin rakentamaan vasta 1919. Rata vihittiin käyttöön 1925. Rataa jatkettiin noin kilometrin verran keskustan eteläpuolella sijaitsevan rautatieaseman ohi satamaan saakka.
 
Lisätietoa
Kyösti Kaukovalta, Uudenkaupungin historia IV 1875-1918. Uusikaupunki 1962.

Veikko Paasio, Uudenkaupungin historia V 1918-1966. Uusikaupunki 1967.

Sirkka Valanto, Suomen rautatieasemat vuosina 1857-1920. Museovirasto, rakennushistorian osasto. Julkaisu 11/1982.

Sopimus valtakunnallisesti merkittävien asema-alueiden suojelusta (YM, päätös 9.12.1998 diarionro 2/562/96).
 
kohteeseen sisältyy:  liikenteenrakennus;
ympäristön nykyluonne:  kaupunki;
 
 
julkaisupäivämäärä 22.12.2009
palaute kohdetiedoista
sivun alkuun
 


© Museovirasto 2009