Museiverket

 SÖKALTERNATIV

objekt landskapsvis
 

KARTSÖK

landskapskarta Lappland Mellersta Österbotten Norra Österbotten Kajanaland Norra Karelen Södra Karelen Österbotten Norra Savolax Södra Savolax Kymmenedalen Mellersta Finland Södra Österbotten Päijänne-Tavastland Nyland - östra Egentliga Tavastland Nyland - västra Birkaland Satakunta Egentliga Finland

Texterna är tillsvidare enbart på finska i enspråkigt finska kommuner.

Hausjärvi Kanta-Häme

Oitin rautatieasema

Siirry Museoviraston valtakunnalliseen karttapalveluun: Oitin rautatieasema
Kuvaus
Oitti on Suomen toiseksi vanhimman, Riihimäki-Pietari -rataosuuden tyypillinen asema, jolla on säilynyt puisen asemarakennuksen lisäksi useita asuin- ja talousrakennuksia. Asuinrakennukset edustavat arkkitehtuuriltaan rautatieläisten eri ammattiryhmien asumiskulttuuria.

Asemarakennuksen koillispuolelle sijoittuu makasiinirakennus 1930-luvulta ja tiilinen maakellari. Asemapuistossa on kaksoisvahtitupa, alueen yhteinen saunarakennus sekä asemapäällikön jugendtyylinen asuinrakennus. Viimeisenä asuinpihana on virkailijoiden asuintalo. Alueen perällä on uusi asemapäällikön talo 1950-luvulta.
 
Historia
Oitin rautatieasema rakennettiin III luokan aseman tyyppipiirustusten mukaan Riihimäki-Pietari -radalle. Asemarakennus valmistui 1869. Asemaa laajennettiin vuosina 1876 ja 1917. Rautatien rakentaminen vaikutti voimakkaasti Oitin kehitykseen; kylän painopiste siirtyi vanhalta kylätontilta aseman suuntaan, johon syntyi asutusta ja tiiliteollisuutta.

Radan rakentamisen aikaan vallinnut nälänhätä edesauttoi tautien leviämistä ja ratatyöläisiä kuoli paljon. Hausjärven Syväojan nummelle perustettiin rautatien hautausmaa.
 
Lisätietoa
Oiva Keskitalo, Hausjärven historia. Hausjärven kunta ja seurakunta 1964.

Lasse Toivola ja Jukka Laitila, Hausjärveläistä rakennusperinnettä vuosisatojen takaa. Hausjärvi-seura. Riihimäki 1996.

Rakennettu Häme. Maakunnallisesti arvokas rakennusperintö. Hämeen liitto 2003.

Nina Könönen, Hausjärven rakennetun kulttuuriympäristön selvitys. Kuntien ympäristöselvitys, KUKUSE. Hartola, Hausjärvi, Heinola, Orimattila, Sysmä. Hämeen ympäristökeskuksen moniste 95/2005.

Sirkka Valanto, Suomen rautatieasemat vuosina 1857-1920. Museovirasto, rakennushistorian osasto. Julkaisu 11/1982.

Sopimus valtakunnallisesti merkittävien asema-alueiden suojelusta (YM, päätös 9.12.1998 diarionro 2/562/96).
 
kohteeseen sisältyy:  liikenteenrakennus; työväen asuintalo;
ympäristön nykyluonne:  taajama;
 
 
julkaisupäivämäärä 22.12.2009
palaute kohdetiedoista
sivun alkuun
 


© Museovirasto 2009