KARTSÖK |
Grankulla | Nyland | |
Grankulla järnvägsstation |
||
Gå till Museiverkets karttjänst: Grankulla järnvägsstation |
Beskrivning | ||
Grankulla station är en mellanstation vid kustbanan mellan Helsingfors och Åbo. Till stationsmiljön hör förutom det arkitektoniskt exceptionella stationshuset i jugendstil även två godsmagasin och en ekonomibyggnad. Stationen har haft en avgörande betydelse för Grankullas utveckling.
Den lummiga stationsmiljön ligger numera mitt i staden. Stationshuset i trä har skadats i en brand. Det ena magasinet med utskjutande tak har ett exceptionellt läge mittemot stationshuset, norr om järnvägsspåret. Ekonomibyggnaden har ursprungligen varit i stationsinspektörens användning. |
||
Historia | ||
Grankulla var i det närmaste obebott när man år 1897 fattade beslut om att dra Helsingfors-Karisbanan genom området. Kustbanan mellan Helsingfors och Åbo invigdes 1903. Grankulla järnvägsstation hade till en början endast hållplatsstatus, men uppgraderades till järnvägsstation år 1908. I samband därmed blev stationshuset och godsmagasinen färdiga. Stationshuset byggdes ut år 1911. Huset skadades i en brand hösten 2008. | ||
Läs mer | ||
Matti J. Lahti, Espoo. Maalaispitäjästä suurkauppalaksi. Pieksämäki 1975.
Sirkka Valanto, Suomen rautatieasemat vuosina 1857-1920- Museovirasto, rakennushistorian osasto. Julkaisu 11/1982. Sirkka Valanto, Rautateiden arkkitehtuuri. Asemarakennuksia 1857-1941. Suomen rakennustaiteen museo 1984. Aktiebolaget som blev stad. Grankulla 80 år. Grankulla stad 1986. Sopimus valtakunnallisesti merkittävien asema-alueiden suojelusta (YM, päätös 9.12.1998 diarionro 2/562/96). |
||
objektets element: byggdad för samfärdsel; arbetarbostad; | ||
omgivningens nuvarande karaktär: stad; | ||
publicerat 22.12.2009 | ||
sänd respons om RKY-objektet | ||
till början | ||