KARTSÖK |
Karleby | Mellersta Österbotten | |
Karleby järnvägsstation |
||
Gå till Museiverkets karttjänst: Karleby järnvägsstation |
Beskrivning | ||
Karleby järnvägsstation är i nyrenässansstil och finns i Karleby i södra änden av Storgatan. Stationsbyggnaden har ritats av Bruno Granholm och är den enda stationsbyggnad av klass III på bansträckan Seinäjoki–Uleåborg. | ||
Historia | ||
År 1884 förordnades att järnvägen ska förlängas från Seinäjoki till Uleåborg. Viktigt för Karleby var att i förordningen också ingick en förlängning av banan till Yxpila, dit Karlebys hamnfunktioner hade flyttats vid slutet av 1800-talet. Vid mitten av 1800-talet var Karleby också en av de viktigaste städerna i Finland inom tjärhandel och handelssjöfart.
Karleby järnvägsstation byggdes 1884–1886 på en trädesåker benämnd Tivoli som ägdes av rådsmannafrun Björkman. Söder om banan färdigställdes i början av 1900-talet ett lokstall som ingår i stationshelheten. På den öppna platsen vid järnvägstorget fanns före 1918 den ryska militärens häststall. Efter det att bansträckan Idensalmi–Ylivieska blivit färdig ökade trafiken till Karleby något på 1920-talet och mindre förändringar gjordes i stationsbyggnaden 1925. |
||
Läs mer | ||
Sirkka Valanto, Suomen rautatieasemat vuosina 1857-1920. Museovirasto, rakennushistorian osasto. Julkaisu 11/1982.
Anna-Maarit Vainio-Reijonen, Seinäjoki-Oulu. Rata ja rakennukset. Diplomityö, Teknillinen korkeakoulu, arkkitehtiosasto, Espoo, 1985. Kristina Ahmas, Kokkolan rakennuskulttuuria ja kulttuurimaisemia. Kokkolan kaupunki 1992. Sopimus valtakunnallisesti merkittävien asema-alueiden suojelusta (YM, päätös 9.12.1998 diarionro 2/562/96). Keski-Pohjanmaan arvokkaat maisema- ja kulttuurialueet. Keski-Pohjanmaan liitto, Sigma Konsultit Oy 2001. |
||
objektets element: byggdad för samfärdsel; park; | ||
omgivningens nuvarande karaktär: stad; | ||
publicerat 22.12.2009 | ||
sänd respons om RKY-objektet | ||
till början | ||