KARTSÖK |
Vasa | Österbotten | |
Vasa järnvägsstation |
||
Gå till Museiverkets karttjänst: Vasa järnvägsstation |
Beskrivning | ||
Vasa stationshus i östra ändan av Hovrättsesplanaden utgör den andra av Vasas två bevarade II klass stationer. Till stationen hör ett perrongtak i trä. Perrongtak har i denna utsträckning inte bevarats på annat håll.
Lindraden utmed banan och det gamla parkområdet hör till stationskomplexet. |
||
Historia | ||
J.V. Snellman tog det första initiativet till en järnväg fram till Vasa redan 1856. På 1870-talet dryftade man om den österbottniska banan borde dras nära kusten för att förena städerna med varandra eller öster om Näsijärvi för att ge landets inre delar kontakt med kusten. Lantdagen avgjorde frågan till förmån för den östliga sträckningen år 1878 och hela banan öppnades för trafik 1883. Stationshuset stod klart samma år och utvidgades 1902.
Nordväst om stationen, bortom en förhållandevis ny vägsträckning, ligger stationsinspektörens hus med tillhörande gårdsplan, som tillhört stationshelheten. |
||
Läs mer | ||
Sirkka Valanto, Suomen rautatieasemat vuosina 1857-1920. Museovirasto, rakennushistorian osasto. Julkaisu 11/1982.
Sopimus valtakunnallisesti merkittävien asema-alueiden suojelusta (YM, päätös 9.12.1998 diarionro 2/562/96). Laura Saarinen, Rautatie kaupungissa. Rautatiealueet osana Vaasan kaupunkirakenteen kehitystä. Länsi-Suomen ympäristökeskuksen moniste 22/1998. Holger Wester, Kasvun ainekset. Vaasan historia IV. Vaasan kaupunki. Vaasa 2006. |
||
objektets element: byggdad för samfärdsel; park; | ||
omgivningens nuvarande karaktär: stad; | ||
Vasa järnvägsstations perrongtak. Timo-Pekka Heima 2007. |
Vasa järnvägsstation. Timo-Pekka Heima 2007. |
publicerat 22.12.2009 | ||
sänd respons om RKY-objektet | ||
till början | ||