Museiverket

 SÖKALTERNATIV

objekt landskapsvis
 

KARTSÖK

landskapskarta Lappland Mellersta Österbotten Norra Österbotten Kajanaland Norra Karelen Södra Karelen Österbotten Norra Savolax Södra Savolax Kymmenedalen Mellersta Finland Södra Österbotten Päijänne-Tavastland Nyland - östra Egentliga Tavastland Nyland - västra Birkaland Satakunta Egentliga Finland

Texterna är tillsvidare enbart på finska i enspråkigt finska kommuner.

Lappeenranta Etelä-Karjala

Rapasaaren rautatieasema

Siirry Museoviraston valtakunnalliseen karttapalveluun: Rapasaaren rautatieasema
Kuvaus
Saimaan rannalla sijaitseva Rapasaaren asema on Saimaan vesiliikenteen ja rautatien ensimmäinen leikkauspiste.

Lappeenrannan radan satama-asema Rapasaari on rakennustyypiltään pysäkin piirustusten mukaan tehty paviljonkimainen rakennus. Hirsirakenteinen asema on satulakattoinen ja siinä on radan puolella avokuisti. Asema on nykyisin puistoalueella. Lähiympäristö on muuttunut, ja Rapasaareen johtanut rata on purettu.
 
Historia
Riihimäki- Pietari –radan liikennöinti alkoi 1870. Simolasta vedettiin rata Lappeenrantaan osin sotilaspoliittisista syistä 1885, sillä Lappeenrannassa ryhdyttiin järjestämään suomalaisen sotaväen leirikokouksia. Lappeenrannan radan rakentamisen yhteydessä rakennettiin raiteet Saimaan rannalle Rapasaareen.

Satama oli rakennettu linnoituksen pohjoispuolelle ratahankkeen yhteydessä. Paalutustyöt satamalaituria varten tehtiin talvella ja päällystys kesällä 1885. Rata valmistui ennen keisarivierailua 3.-11.8.1885, jolloin keisari Aleksanteri III ja kruununperijä Nikolai tekivät virallisen vierailun Suomeen matkustaen reittiä Pietari-Viipuri-Lappeenranta-Lauritsala-Helsinki-Pietari.

Sataman rahtiliikennettä varten rakennettu Rapasaaren rata kulki Lappeenrannan Linnoituksen länsivallien poikki. Satamalaiturin pituus oli 119 m. Rapasaaresta rakennettiin rata myös Pallonlahden teollisuusalueelle ja edelleen Voisalmensaarelle.
 
Lisätietoa
Liisa Castrén, Lappeenrannan kaupungin historia 1812-1918. 1957.

Jorma ja Päivi Tuomi-Nikula, Keisarit kesälomalla Suomessa. Atena 2002.

Anu Talka, Pia Puntanen, Linnoitus ja kaupunki: Lappeenrannan historia 1812-1917. Lappeenrannan kaupunki 2005.

Kaija Kiiveri-Hakkarainen, Rakennettu Lappeenranta. Etelä-Karjalan museon julkaisusarja nro 28. Lappeenranta 2006.

Sirkka Valanto, Suomen rautatieasemat vuosina 1857-1920. Museovirasto, rakennushistorian osasto. Julkaisu 11/1982.

Sopimus valtakunnallisesti merkittävien asema-alueiden suojelusta (YM, päätös 9.12.1998 diarionro 2/562/96).
 
kohteeseen sisältyy:  liikenteenrakennus;
ympäristön nykyluonne:  kaupunki;
 
Rapasaaren rautatieasema. Wiki Loves Monuments, CC BY-SA 4.0 Tuomas Vitikainen 2017
Rapasaaren rautatieasema. Wiki Loves Monuments, CC BY-SA 4.0 Tuomas Vitikainen 2017.
Rapasaaren rautatieasema. Wiki Loves Monuments, CC BY-SA 4.0 Tuomas Vitikainen 2017
Rapasaaren rautatieasema. Wiki Loves Monuments, CC BY-SA 4.0 Tuomas Vitikainen 2017.
 
julkaisupäivämäärä 22.12.2009
palaute kohdetiedoista
sivun alkuun
 


© Museovirasto 2009